Słoneczka
Do naszej grupy uczęszczają dzieci 5 i 6 letnie.
Chętnie podejmujemy różnorodne działania organizowane przez nauczycielki. Słoneczka dbają o ład i porządek w sali. Pobyt w przedszkolu, nowe koleżanki i koledzy to dobra okazja do nauki tolerancji, poszanowania praw innych. Sytuacje okazjonalne, propozycje dzieci, spacery, wycieczki, sprzyjają rozwijaniu zainteresowań. Po śniadaniu, gdy umyjemy ząbki, zaczynamy nasze zajęcia. Najbardziej lubimy: rysować, układać, spacerować, śpiewać i tańczyć. W liczeniu też jesteśmy dobrzy. Ćwiczymy swoją sprawność na zajęciach ruchowych i w ogrodzie przedszkolnym. Chętnie układamy puzzle i konstruujemy budowle z różnorodnych klocków. Przyjemnie jest chodzić do przedszkola, gdzie jest dużo dzieci i zawsze robimy coś ciekawego, czegoś nowego się dowiadujemy.

Co próbujemy osiągnąć, do czego zmierzamy w czasie zabaw i zajęć w grupie starszej:
- rozwijamy mowę, myślenie, spostrzegawczość, słuch fonematyczny
- doskonalimy umiejętności samoobsługowe, sprawność manualną i fizyczną
- poznajemy podstawowe prawa moralne np. nie czyń drugiemu, co Tobie nie miłe…
- poznajemy liczby i cyfry
- bierzemy udział w bardziej złożonych zabawach dydaktycznych
- wykonujemy prace plastyczne różnymi technikami
- wiele rozmawiamy o otaczającym nas świecie
- uczymy się zgodnego współżycia i współdziałania w grupie
- chętnie uczestniczymy w zajęciach dodatkowych
Nauczycielki:
mgr Natalia Goślińska
mgr Paula Frąckowiak
Pomoc nauczyciela:
Anna Brych
Informacje dla Rodziców grupy Słoneczka
Zamierzania wychowawczo-dydaktyczne na miesiąc grudzień:
Tydzień pierwszy
Temat: Urządzenia elektryczne Urządzenia elektryczne
W tym tygodniu dzieci:
− porównają różne aparaty telefoniczne
− dowiedzą się, w jaki sposób prowadzić kulturalną rozmowę przez telefon
− wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej Lukrecja
− poznają literę l, L − wysłuchają i nauczą się piosenki Czarodziejski prąd
− wysłuchają wiersza Włodzimierza Scisłowskiego Żarówka − dowiedzą się, jak powstaje energia
− utrwalą poznane litery
− dowiedzą się, jak wyglądały urządzenia dawniej, a jak wyglądają dziś
− porównają liczebność zbiorów
− spotkają się z Mikołajem − wykonają pracę plastyczną Mikołaj
Tydzień drugi
Temat: Nadchodzi zima Nadchodzi zima
W tym tygodniu dzieci:
− wykonają gazetkę na temat zimy
− wysłuchają opowiadania Barbary Szelągowskiej Pierwszy śnieg i czerwone noski
− poznają literę y, Y
− będą rzucać kulami śniegowymi do celu
− ulepią baławana
− wysłuchają i nauczą się piosenki Pani Zima
Tydzień trzeci
Temat: Święta, święta… Święta, święta…
W tym tygodniu dzieci:
− poznają tradycje związane ze świętami Bożego Narodzenia
− poznają wygląd gałązek różnych drzew iglastych
− wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej Wspomnienia prababci Pelagii
− wysłuchają wiersza Tadeusza Chudego Idą święta
− wysłuchają i nauczą się piosenki Chochlik świąteczny
− wykonają bombkę z kryształków soli
− nauczą się na pamięć wiersza Barbry Lewandowskiej Zanim przyjdzie Gwiazdka
− poznają cyfrę 6 −
wykonają kartę na życzenia świąteczne
− złożą życzenia świąteczne kolegom i koleżankom i podzielą się opłatkiem
− wysłuchają kolędy i ją zaśpiewają
Tydzień czwarty
Temat: W świecie zabawek W świecie zabawek
W tym tygodniu dzieci:
− wysłuchają opowiadania Barbary Szelągowskiej Noworoczne postanowienie
− wezmą udział w spotkaniu z gościem, który opowie o swojej zabawce z dzieciństwa
− wspólnie z N. odszukają, za pomocą przeglądarki internetowej, obrazki, zdjęcia i filmy o zabawkach z przeszłości
− wezmą udział w dyskusji na temat: Skąd się bierze bałagan w moim pokoju?
− wysłuchają i nauczą się piosenki Moje zabawki − wezmą udział w zabawie dramowej
− wykonają piankowe misie \
− zaprojektują zabawki, którymi będą się bawiły dzieci w przyszłości
− poznają zabawki dzieci z całego świata
− zagrają w bierki
− pobawią się klockami w zabawy matematyczne
− zagrają w klasy
− zagrają w gumę
− wykonają słonia z papieru
Piosenki , kolędy, pastorałki
- Maleńka Miłość
- To się dzisiaj stanie
- Dziś w stajence
- Do szopy, hej, pasterze!
- Przybieżeli do Betlejem pasterze
- Jezusa narodzonego wszyscy witajmy
- Wśród nocnej ciszy
Informacje dla Rodziców grupy Słoneczka
Zamierzania wychowawczo-dydaktyczne na miesiąc styczeń:
Tydzień pierwszy
Temat: Mijają dni, miesiące Mijają dni, miesiące
W tym tygodniu dzieci:
− wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej Prawdziwy skarb
− poznają literę r, R
− dowiedzą się, że dni tygodnia, miesiące i pory roku powtarzają się cyklicznie
− dowiedzą się, że w każdym kalendarzu dni tygodnia występują w takiej samej kolejności − będą nazywać zegary
– dawne i współczesne
− usprawnią narządy mowy podczas ćwiczeń artykulacyjnych
− wysłuchają i nauczą się piosenki Płynie czas
− poznają cyfrę 7
− rozwiążą zagadki o miesiącach
− wykonają pracę plastyczną Kalendarz
Tydzień drugi
Temat: Karnawał Karnawał
W tym tygodniu dzieci:
− wysłuchają opowiadania Barbary Szelągowskiej Bal karnawałowy i dziwne jajo
− poznają literę s, S
− wysłuchają i nauczą się piosenki Zaplątani w serpentyny
− wykonają eksperymenty z balonami
− dowiedzą się, jak napompować balon bez wysiłku
− rozwiążą i ułożą zagadki o przebraniach na bal karnawałowy
− poznają dodawanie jako przybywanie elementów
− poznają graficzny znak dodawania (6-latek)
− dopasują schemat do obrazka
− wzbogacą swoją wiedzę o tradycjach związanych z karnawałem
− wykonają maskę na bal karnawałowy
− rozwiną umiejętności językowe
Tydzień trzeci
Temat: Odwiedzili nas babcia i dziadek
W tym tygodniu dzieci:
− wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej Wyjątkowe prezenty
− poznają literę n, N
− poszukają określeń przymiotnikowych opisujących wygląd i cechy charakteru babci i dziadka
− zademonstrują ruchem i gestem, jaki prezent chciałyby podarować dziadkom
− wysłuchają i nauczą się piosenki Mój kochany dziadek
− dobiorą w pary małą literę i wielką literę tego samego rodzaju \− poznają znaczenie drzewa genealogicznego
− stworzą drzewo genealogiczne swojej rodziny
− wypowiedzą się na temat czasu spędzanego z dziadkami − przygotują słodki poczęstunek – ciasteczka
– na spotkanie z babciami i dziadkami
− będą dodawać i porównywać liczby w zakresie 7
− przygotują prezent dla babci – bransoletkę, i dla dziadka – kamizelkę
Tydzień czwarty
Temat: Mass media
W tym tygodniu dzieci:
− wysłuchają opowiadania Barbary Szelągowskiej Bajka o Szymonie
− będą dyskutować na temat internetu
− powiedzą, do czego jest potrzebny internet i czy jest bezpieczny
− określą, do czego służą radio, telewizja, gazeta
− wezmą udział w burzy mózgów na temat telewizji
− wysłuchają i nauczą się piosenki Świat się zmienia
− wymyślą nowe nazwy dla sprzętu komputerowego
− stworzą grafikę do własnej gry komputerowej i ulepią z plasteliny głównego bohatera gry
− porozmawiają z funkcjonariuszem policji na temat niebezpieczeństw czyhających na nie w internecie
− omówią wygląd i części składowe gazet
− będą ćwiczyć orientację w przestrzeni
− wykorzystają gazety do zabaw matematycznych
− wykonają pracę plastyczną Odznaka strażnika bezpieczeństwa
− dokonają ewaluacji działań realizowanych w bieżącym tygodniu
– podsumują projekt edukacyjny
Piosenka:
sł. i muz. Jolanta Kucharczyk „ Mój kochany dziadek”
- To jest mój dziadek, a to jestem ja
– dwaj najlepsi przyjaciele.
Gdy jesteśmy razem, piękniejszy jest świat.
Z dziadkiem jest ciekawiej,
z dziadkiem jest weselej.
Ref.: Dziadek wszystko umie zrobić,
dziadek najlepiej wszystko wie.
Kocham dziadka cały sercem, a dziadek bardzo kocha mnie.
- Nawet gdy chmury i gdy pada deszcz,
z dziadkiem zawsze jest wesoło.
Spacer, lody, kino, wyprawa na mecz
z dziadkiem jest cudowną, niezwykłą przygodą.
Ref.: Dziadek wszystko umie zrobić…
Wiersz:
Wandy Chotomska „Wiersz dla babci”
Z okazji Święta Babci
ja dzisiaj Babcię nauczę,
jaka powinna być wnuczka
i jaki powinien być wnuczek.
Po pierwsze, proszę Babci – ja już od dawna uważam,
że nic tak wnucząt nie zdobi,
jak piękny uśmiech na twarzach
Uśmiech jest dobry na co dzień,
a nie wyłącznie od święta,
więc wnuczek ma się uśmiechać,
a wnuczka ma być uśmiechnięta.