Słoneczka

Do naszej grupy uczęszczają dzieci 5 i 6  letnie.

Chętnie podejmujemy różnorodne działania organizowane przez nauczycielki. Słoneczka dbają o ład i porządek w sali. Pobyt w przedszkolu, nowe koleżanki i koledzy to dobra okazja do nauki tolerancji, poszanowania praw innych. Sytuacje okazjonalne, propozycje dzieci, spacery, wycieczki, sprzyjają rozwijaniu zainteresowań. Po śniadaniu, gdy umyjemy ząbki, zaczynamy nasze zajęcia. Najbardziej lubimy: rysować, układać, spacerować, śpiewać i tańczyć. W liczeniu też jesteśmy dobrzy. Ćwiczymy swoją sprawność na zajęciach ruchowych i w ogrodzie przedszkolnym. Chętnie układamy puzzle i konstruujemy budowle z różnorodnych klocków. Przyjemnie jest chodzić do przedszkola, gdzie jest dużo dzieci i zawsze robimy coś ciekawego, czegoś nowego się dowiadujemy.


Co próbujemy osiągnąć, do czego zmierzamy w czasie zabaw i zajęć w grupie starszej:

  • rozwijamy mowę, myślenie, spostrzegawczość, słuch fonematyczny
  • doskonalimy umiejętności samoobsługowe, sprawność manualną i fizyczną
  • poznajemy podstawowe prawa moralne np. nie czyń drugiemu, co Tobie nie miłe…
  • poznajemy liczby i cyfry
  • bierzemy udział w bardziej złożonych zabawach dydaktycznych
  • wykonujemy prace plastyczne różnymi technikami
  • wiele rozmawiamy o otaczającym nas świecie
  • uczymy się zgodnego współżycia i współdziałania w grupie
  • chętnie uczestniczymy w zajęciach dodatkowych

 

Nauczycielki:

mgr Natalia Goślińska
mgr Paula Frąckowiak
Pomoc nauczyciela:
Anna Brych

Informacje dla Rodziców grupy Słoneczka

 

Zamierzania  wychowawczo-dydaktyczne na miesiąc grudzień:

 

Tydzień pierwszy

Temat: Urządzenia elektryczne Urządzenia elektryczne

W tym tygodniu dzieci:

− porównają różne aparaty telefoniczne

− dowiedzą się, w jaki sposób prowadzić kulturalną rozmowę przez telefon

− wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej Lukrecja

− poznają literę l, L − wysłuchają i nauczą się piosenki Czarodziejski prąd

− wysłuchają wiersza Włodzimierza Scisłowskiego Żarówka − dowiedzą się, jak powstaje energia

− utrwalą poznane litery

− dowiedzą się, jak wyglądały urządzenia dawniej, a jak wyglądają dziś

− porównają liczebność zbiorów

− spotkają się z Mikołajem − wykonają pracę plastyczną Mikołaj

 

Tydzień drugi

Temat: Nadchodzi zima Nadchodzi zima

W tym tygodniu dzieci:

− wykonają gazetkę na temat zimy

− wysłuchają opowiadania Barbary Szelągowskiej Pierwszy śnieg i czerwone noski

− poznają literę y, Y

− będą rzucać kulami śniegowymi do celu

− ulepią baławana

− wysłuchają i nauczą się piosenki Pani Zima

 

Tydzień trzeci

Temat: Święta, święta… Święta, święta…

W tym tygodniu dzieci:

− poznają tradycje związane ze świętami Bożego Narodzenia

− poznają wygląd gałązek różnych drzew iglastych

− wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej Wspomnienia prababci Pelagii

− wysłuchają wiersza Tadeusza Chudego Idą święta

− wysłuchają i nauczą się piosenki Chochlik świąteczny

− wykonają bombkę z kryształków soli

− nauczą się na pamięć wiersza Barbry Lewandowskiej Zanim przyjdzie Gwiazdka

− poznają cyfrę 6 −

wykonają kartę na życzenia świąteczne

− złożą życzenia świąteczne kolegom i koleżankom i podzielą się opłatkiem

− wysłuchają kolędy i ją zaśpiewają

 

Tydzień czwarty

 Temat: W świecie zabawek W świecie zabawek

W tym tygodniu dzieci:

− wysłuchają opowiadania Barbary Szelągowskiej Noworoczne postanowienie

− wezmą udział w spotkaniu z gościem, który opowie o swojej zabawce z dzieciństwa

− wspólnie z N. odszukają, za pomocą przeglądarki internetowej, obrazki, zdjęcia i filmy o zabawkach z przeszłości

− wezmą udział w dyskusji na temat: Skąd się bierze bałagan w moim pokoju?

− wysłuchają i nauczą się piosenki Moje zabawki − wezmą udział w zabawie dramowej

− wykonają piankowe misie \

− zaprojektują zabawki, którymi będą się bawiły dzieci w przyszłości

− poznają zabawki dzieci z całego świata

− zagrają w bierki

− pobawią się klockami w zabawy matematyczne

− zagrają w klasy

− zagrają w gumę

− wykonają słonia z papieru

 

Piosenki , kolędy, pastorałki

  • Maleńka Miłość
  • To się dzisiaj stanie
  • Dziś w stajence
  • Do szopy, hej, pasterze!
  • Przybieżeli do Betlejem pasterze
  • Jezusa narodzonego wszyscy witajmy
  • Wśród nocnej ciszy

 

Informacje dla Rodziców grupy Słoneczka

 

Zamierzania  wychowawczo-dydaktyczne na miesiąc styczeń:

 

Tydzień pierwszy

Temat: Mijają dni, miesiące Mijają dni, miesiące

 W tym tygodniu dzieci:

− wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej Prawdziwy skarb

− poznają literę r, R

− dowiedzą się, że dni tygodnia, miesiące i pory roku powtarzają się cyklicznie

− dowiedzą się, że w każdym kalendarzu dni tygodnia występują w takiej samej kolejności − będą nazywać zegary

– dawne i współczesne

− usprawnią narządy mowy podczas ćwiczeń artykulacyjnych

− wysłuchają i nauczą się piosenki Płynie czas

− poznają cyfrę 7

− rozwiążą zagadki o miesiącach

− wykonają pracę plastyczną Kalendarz

 

Tydzień drugi

Temat: Karnawał Karnawał

W tym tygodniu dzieci:

− wysłuchają opowiadania Barbary Szelągowskiej Bal karnawałowy i dziwne jajo

− poznają literę s, S

− wysłuchają i nauczą się piosenki Zaplątani w serpentyny

− wykonają eksperymenty z balonami

− dowiedzą się, jak napompować balon bez wysiłku

− rozwiążą i ułożą zagadki o przebraniach na bal karnawałowy

− poznają dodawanie jako przybywanie elementów

− poznają graficzny znak dodawania (6-latek)

− dopasują schemat do obrazka

− wzbogacą swoją wiedzę o tradycjach związanych z karnawałem

− wykonają maskę na bal karnawałowy

− rozwiną umiejętności językowe

 

Tydzień trzeci

Temat: Odwiedzili nas babcia i dziadek

W tym tygodniu dzieci:

− wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej Wyjątkowe prezenty

− poznają literę n, N

− poszukają określeń przymiotnikowych opisujących wygląd i cechy charakteru babci i dziadka

− zademonstrują ruchem i gestem, jaki prezent chciałyby podarować dziadkom

− wysłuchają i nauczą się piosenki Mój kochany dziadek

− dobiorą w pary małą literę i wielką literę tego samego rodzaju \− poznają znaczenie drzewa genealogicznego

− stworzą drzewo genealogiczne swojej rodziny

− wypowiedzą się na temat czasu spędzanego z dziadkami − przygotują słodki poczęstunek – ciasteczka

– na spotkanie z babciami i dziadkami

− będą dodawać i porównywać liczby w zakresie 7

− przygotują prezent dla babci – bransoletkę, i dla dziadka – kamizelkę

Tydzień czwarty

Temat: Mass media

W tym tygodniu dzieci:

− wysłuchają opowiadania Barbary Szelągowskiej Bajka o Szymonie

− będą dyskutować na temat internetu

− powiedzą, do czego jest potrzebny internet i czy jest bezpieczny

− określą, do czego służą radio, telewizja, gazeta

− wezmą udział w burzy mózgów na temat telewizji

− wysłuchają i nauczą się piosenki Świat się zmienia

− wymyślą nowe nazwy dla sprzętu komputerowego

− stworzą grafikę do własnej gry komputerowej i ulepią z plasteliny głównego bohatera gry

− porozmawiają z funkcjonariuszem policji na temat niebezpieczeństw czyhających na nie w internecie

− omówią wygląd i części składowe gazet

− będą ćwiczyć orientację w przestrzeni

− wykorzystają gazety do zabaw matematycznych

− wykonają pracę plastyczną Odznaka strażnika bezpieczeństwa

− dokonają ewaluacji działań realizowanych w bieżącym tygodniu

– podsumują projekt edukacyjny

 

Piosenka:

sł. i muz. Jolanta Kucharczyk „ Mój kochany dziadek”

  1. To jest mój dziadek, a to jestem ja

– dwaj najlepsi przyjaciele.

Gdy jesteśmy razem, piękniejszy jest świat.

Z dziadkiem jest ciekawiej,

z dziadkiem jest weselej.

 

Ref.: Dziadek wszystko umie zrobić,

dziadek najlepiej wszystko wie.

Kocham dziadka cały sercem, a dziadek bardzo kocha mnie.

 

  1. Nawet gdy chmury i gdy pada deszcz,

z dziadkiem zawsze jest wesoło.

Spacer, lody, kino, wyprawa na mecz

z dziadkiem jest cudowną, niezwykłą przygodą.

 

Ref.: Dziadek wszystko umie zrobić…

 

       Wiersz:

Wandy Chotomska „Wiersz dla babci”

Z okazji Święta Babci

ja dzisiaj Babcię nauczę,

jaka powinna być wnuczka

i jaki powinien być wnuczek.

Po pierwsze, proszę Babci – ja już od dawna uważam,

że nic tak wnucząt nie zdobi,

jak piękny uśmiech na twarzach

Uśmiech jest dobry na co dzień,

a nie wyłącznie od święta,

więc wnuczek ma się uśmiechać,

a wnuczka ma być uśmiechnięta.