Słoneczka
Do naszej grupy uczęszczają dzieci 5 i 6 letnie.
Chętnie podejmujemy różnorodne działania organizowane przez nauczycielki. Słoneczka dbają o ład i porządek w sali. Pobyt w przedszkolu, nowe koleżanki i koledzy to dobra okazja do nauki tolerancji, poszanowania praw innych. Sytuacje okazjonalne, propozycje dzieci, spacery, wycieczki, sprzyjają rozwijaniu zainteresowań. Po śniadaniu, gdy umyjemy ząbki, zaczynamy nasze zajęcia. Najbardziej lubimy: rysować, układać, spacerować, śpiewać i tańczyć. W liczeniu też jesteśmy dobrzy. Ćwiczymy swoją sprawność na zajęciach ruchowych i w ogrodzie przedszkolnym. Chętnie układamy puzzle i konstruujemy budowle z różnorodnych klocków. Przyjemnie jest chodzić do przedszkola, gdzie jest dużo dzieci i zawsze robimy coś ciekawego, czegoś nowego się dowiadujemy.
![](https://przedszkoleswarzedz.caritaspoznan.pl/wp-content/uploads/2020/01/sloneczka.png)
Co próbujemy osiągnąć, do czego zmierzamy w czasie zabaw i zajęć w grupie starszej:
- rozwijamy mowę, myślenie, spostrzegawczość, słuch fonematyczny
- doskonalimy umiejętności samoobsługowe, sprawność manualną i fizyczną
- poznajemy podstawowe prawa moralne np. nie czyń drugiemu, co Tobie nie miłe…
- poznajemy liczby i cyfry
- bierzemy udział w bardziej złożonych zabawach dydaktycznych
- wykonujemy prace plastyczne różnymi technikami
- wiele rozmawiamy o otaczającym nas świecie
- uczymy się zgodnego współżycia i współdziałania w grupie
- chętnie uczestniczymy w zajęciach dodatkowych
Nauczycielki:
mgr Paula Frąckowiak
mgr Aldona Tuszyńska
mgr Agnieszka Kula
mgr Grażyna Skupińska- Fromm – nauczyciel współorganizujący
Pomoc nauczyciela:
Violetta Szymanowska
KWIECIEŃ
Tematy kompleksowe:
Tydzień I: „W świecie książek ”
Tydzień II: „Dbamy o naszą planetę”
Tydzień III: „Na wiosennej łące”
Tydzień IV: „Kto nam pomoże?”
Wybrane zamierzenia wychowawczo dydaktyczne:
- Utrwalenie zasad prawidłowego korzystania z książek, kształtowanie nawyku czytania książek, kształtowanie właściwych nawyków podczas czytania/oglądania książek
- Kształtowanie zachowań proekologicznych (nawyku segregowania odpadów, oszczędzania wody, energii), budowanie poczucia odpowiedzialności za naszą planetę
- Utrwalenie wiedzy dotyczącej wiosennych roślin i ptaków, uwrażliwianie na otaczającą przyrodę, poznanie sposobów pomagania owadom
- Wdrażanie do posługiwania się adresem, doskonalenie pamięci słuchowej, wyrabianie szacunku do pracy służb ratunkowych, poznanie nazw zawodów służb ratunkowych i numerów alarmowych
- Rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem podczas wykonywania prac plastycznych, rozwijanie umiejętności wielozmysłowego poznania otaczającego świata,
- Poznanie kształtu liter: f, F; ł, Ł, zachęcanie do nauki czytania, doskonalenie słuchu fonematycznego, dokonywania analizy sylabowej i głoskowej, rozwijanie sprawności manualnej,
- Doskonalenie umiejętności przeliczania, porównywania oraz dokonywania innych czynności matematycznych.
Wiersz miesiąca:
„Żuk” Jan Brzechwa
Do biedronki przyszedł żuk.
W okieneczko puk-puk-puk.
Panieneczka widzi żuka:
„Czego pan tu u mnie szuka?”
Skoczył żuk jak polny konik,
Z galanterią zdjął melonik
I powiada: „Wstań, biedronko,,
Wyjdź, biedronko, przyjdź na słonko.
Wezmę ciebie aż na łączkę
I poproszę o twą rączkę”.
Oburzyła się biedronka:
„Niech pan tutaj się nie błąka,
Niech pan zmiata i nie lata
I zostawi lepiej mnie,
Bo ja jestem piegowata,
A pan -nie!”
Powiedziała, co wiedziała
I czym prędzej odleciała.
Poleciała, a wieczorem
Ślub już brała z muchomorem,
Bo od środka aż po brzegi
Miał wspaniałe, wielkie piegi.
Stąd nauka jest dla żuka:
Żuk za żonę żuczki szuka.
Piosenka miesiąca:
„Wiosna na łące”
- Cyk–cyk! Kto tu cyka?
To piosenka jest świerszczyka.
Szuszu–szuszu – szumi trawa.
Tak mu trawa bije brawa!
Ref.: Wiosna, wiosna na łące!
Będzie przyjęcie i koncert!
Wiosna, wiosna na łące!
Będzie przyjęcie pachnące!
- Bzyk, bzyk! Kto tam bzyka?
Pszczoła osę dziś spotyka.
Razem z kwiatka się napiły.
Nie będziemy się kłóciły!
Ref.: Wiosna, wiosna …
- Kum! Kum! Kto tu skacze?
Pani Żaba, nie inaczej!
Zaraz wskoczy do bajora,
będzie śpiewać do wieczora.
Ref.: Wiosna, wiosna…
- Mig–mig – na skrzydełkach
miga kolorowa mgiełka.
To motyle dokazują
i nektarem się częstują.
Ref.: Wiosna, wiosna…
- Brzęk! Brzęk! To śpiew łąki.
Pszczoły, trzmiele, żuki, bąki
tu się wszyscy spotykają,
tutaj kwiatki zapylają.