J. angielski

mgr Monika Bąk -Bednarz

(uczestniczą wszystkie dzieci)

Aniołki: codziennie po 18 minut

Słoneczka: codziennie po 18 minut

We współczesnym świecie znajomość języków obcych jest niezwykle ważna. Wczesne rozpoczęcie nauki języka angielskiego wśród dzieci rokuje sukcesy, daje możliwość stopniowego oswajania się z brzmieniem i strukturami języka. Na lekcje języka angielskiego uczęszczają dzieci w wieku 3, 4 , 5 i 6  lat. Nauka odbywa się przez zabawę wykorzystując naturalną chęć dzieci do poznawania „nowego” i aktywnego spędzania czasu. Uczenie języka obcego w grupie przedszkolaków ma na celu:

  • Rozbudzenie zainteresowań językiem angielskim.
  • Osłuchanie się z jego brzmieniem.
  • Przyswojenie słownictwa z bliskiego otoczenia dzieci (np. rodzina, zabawki, dom, zwierzęta, kolory, liczby…)

Religia

mgr Krystyna Pokorska

W zajęciach tych biorą udział wszystkie dzieci z naszego przedszkola. Przedszkolaki poznają prawdy wiary, uczą się modlitw, piosenek i wierszyków. Na religii panuje ciepła i przyjazna atmosfera. Wychowanie religijne jest bardzo ważne, a nawet konieczne w życiu małego dziecka. Pierwsze doświadczenie chrześcijańskie lub też jego brak zostawia decydujący ślad, który trwa często przez całe życie człowieka. Wychowanie religijne w środowisku rodzinnym jest wartością niezastąpioną. Katecheza powinna stanowić jej dopełnienie i rozwinięcie. Katecheza jest Dobrą Nowiną o zbawieniu. Chrystus powinien zajmować w niej centralne miejsce. Dlatego też celem katechezy jest doprowadzić katechizowanego nie tylko do spotkanie z Jezusem, ale do zjednoczenia, a nawet do głębokiej z Nim zażyłości. Stwierdzenie o potrzebie katechizacji dla dziecka przedszkolnego stawia kwestię treści katechezy. Celem katechezy przedszkolnej jest szczególne zbliżenie dziecka do Boga. Treść każdej katechezy obejmuje fundamentalne prawdy wiary, które mają służyć temu zbliżeniu. Do nich zaliczono: Bóg jest najlepszym Ojcem, kocha nas, opiekuje się nami, dał nam świat, życie, Chrystus – Syn Boży przyszedł na świat, umarł i zmartwychwstał za nas i dla nas, mamy ciało i duszę, Jezus jest z nami w Najświętszym Sakramencie, Maryja jest naszą Matką, Anioł Stróż opiekuje się nami.

Rytmika

mgr Anna Gębołyś

Rytmika jest metodą wychowania muzycznego, estetycznego i ogólnego. Poprzez aktywne formy obcowania z muzyką takie jak ruch, śpiew, improwizacja, dziecko wprowadzane jest w bogaty świat wyobraźni oraz emocji, nad którymi uczy się panowania. Muzyka uwrażliwia dziecko na piękno dźwięku w otaczającym świecie.

Cel zajęć:

  • kształcenie wrażliwości muzycznej i dbanie o rozwój podstawowych zdolności muzycznych (słuch wysokościowy, poczucie tempa, rytmu)
  • rozwijanie inwencji twórczej dziecka
  • rozbudzanie zamiłowań do muzyki
  • nauka śpiewania piosenek
  • zapobieganie wadom postawy, kształtowanie motoryki, sprawności i estetyki ruchu, a także dostarczanie dzieciom radości i odprężenia
  • kształtowanie poczucia porządku, dokładności i dyscypliny
  • śpiewanie piosenek, słuchanie muzyki
  • ruch przy muzyce
  • gra na prostych instrumentach perkusyjnych

Logopedia i profilaktyka wad wymowy

mgr Agnieszka Kula

Logopeda przeprowadza diagnozę logopedyczną u wszystkich dzieci 6,5,4,3 – letnich. Celem badania jest wyłonienie dzieci, które wymagają pomocy logopedycznej. O wynikach informowani są rodzice oraz wychowawca grupy. Dzieci, którym potrzebna jest pomoc logopedyczna są zakwalifikowane na ćwiczenia. Zajęcia prowadzone są indywidualnie i grupowo. Działania logopedyczne obejmują:

  • Diagnozę logopedyczną (artykulacji, słuchu fonetycznego, rozumienia mowy, sprawności narządów artykulacyjnych i na jego podstawie określony zostaje rodzaj zaburzenia).
  • Zajęcia z dziećmi mające na celu nauczenie prawidłowego wymawiania głosek
  • Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne,
  • Ćwiczenia oddechowe i słuchowe,
  • Ćwiczenia kształtujące prawidłową wymowę, reedukujące zaburzenia szeregów i innych opozycji głosowych,
  • Ćwiczenia stymulujące rozwój mowy.
  • Ćwiczenia mają na celu korygowanie oraz doskonalenie mowy dziecka. Następnie prowadzone są ćwiczenia przygotowawcze, np. ćwiczenia oddechowe, usprawniające narządy mowy (język, wargi).

Właściwa terapia logopedyczna rozpoczyna się od wywołania w izolacji prawidłowej artykulacji głoski i jej utrwalenia w sylabach, wyrazach w nagłosie, śródgłosie, wygłosie oraz w parach wyrazów, zdaniach, wierszykach. Głównym celem tych ćwiczeń jest uzyskanie poprawnej artykulacji głoski w mowie kontrolowanej. Kolejnym etapem jest automatyzacja wywołanego dźwięku, to znaczy realizowanie prawidłowej głoski w mowie spontanicznej przez wypracowanie umiejętności autokontroli i autokorekcji.

Profilaktyka wad wymowy to zajęcia logopedyczne prowadzone z całą grupą. Odbywają się raz w tygodniu. mają na celu zapobieganie powstawania ewentualnych wad wymowy oraz stymulowanie prawidłowego rozwoju mowy dziecka poprzez: rozwijanie sprawności motorycznej narządów artykulacyjnych, naukę prawidłowego oddychania i połykania. Zajęcia mają formę zabawy z wykorzystaniem tekstów bajek, opowiadań, piosenek; zabaw logorytmicznych, dźwiękonaśladowczych.

Psycholog i terapeuta pedagogiczny


mgr Klaudia Ptak – terapia pedagogiczna

Nasze przedszkolaki objęte są bezpłatną opieką psychologiczną. Do zadań psychologa należy: obserwacja dzieci w trakcie ich codziennych aktywności, wstępna ocena rozwoju psychoruchowego dzieci, konsultacje oraz wsparcie pracy nauczycieli, konsultacje oraz wsparcie pracy dyrektora, konsultacje dla rodziców, prowadzenie warsztatów dla kadry pedagogicznej. Psycholog przedstawia różne sposoby radzenia sobie z trudnym zachowaniem dziecka, przekazuje informacje na temat sposobów wspierania rozwoju dziecka, kieruje do poradni pedagogiczno – psychologicznych w celu wykonania diagnozy dziecka. Organizuje różnego rodzaju zajęcia dla dzieci: adaptacyjne, integracyjne i terapeutyczne oraz pomoc indywidualną – są to działania ukierunkowane na konkretne dziecko i jego problem. Pomoc indywidualna prowadzona jest tylko i wyłącznie za zgodą rodziców, bez niej dziecko nie może uczestniczyć w zajęciach ze specjalistą.

Terapia pedagogiczna to proces długotrwałych oddziaływań, szereg całościowych działań o charakterze pedagogicznym, nastawionych na pomoc dziecku, niwelowanie trudności, przyczyn i objawów niepowodzeń szkolnych, nastawionych na eliminowanie ujemnych konsekwencji, podwyższanie samooceny i motywacji do dalszego działania, do obowiązków szkolnych. Jest prowadzona w naszym przedszkolu dla dzieci potrzebujących wsparcia. Terapia ta dąży do wszechstronnego rozwoju zdolności poznawczych i percepcyjno-motorycznych. Pomoc indywidualna prowadzona jest tylko i wyłącznie za zgodą rodziców, bez niej dziecko nie może uczestniczyć w zajęciach ze specjalistą.

Gimnastyka

mgr Karol Dobrychłop
mgr Łukasz Kotliński

Okres przedszkolny to etap szybkiego wzrostu, kształtowania się układu kostnego i gorsetu mięśniowego. Szybki wzrost u dzieci jest czynnikiem osłabiającym siłę i zborność mięśniową co skutkować może powstawaniem wad postawy. Dlatego w tym okresie należy szczególnie zadbać o prawidłową postawę dziecka i rozpocząć ćwiczenia zapobiegające wadom postawy.

Ruch jest jednym z najważniejszych elementów w psychomotorycznym rozwoju naszych pociech. Wady postawy dotyczą zarówno kręgosłupa jak i kończyn dolnych. Powstanie nieprawidłowej postawy może prowadzić do przeciążeń układu ruchu, a z tym związanej męczliwości i braku skupienia uwagi u dzieci. Gimnastyka korekcyjna oprócz korygowania zaistniałych już nieprawidłowości powinna być szeroko stosowana, jako profilaktyka zaburzeń prawidłowej postawy. Korekcja może zachodzić poprzez odpowiednio dobrane ćwiczenia, wykonywane przez same dzieci. Zajęcia mogą również przyjmować formy zabaw ruchowych.

Cel gimnastyki korekcyjnej:

  • wyrobienie nawyku prawidłowej postawy ciała,
  • korekcje istniejących wad postawy i zapobieganie ich pogłębianiu,
  • podniesienie ogólnej sprawności i wydolności organizmu dziecka poprzez: ćwiczenia kształtujące, oddechowe i wytrzymałościowe, zabawy i gry ruchowe z elementami ćwiczeń korekcyjnych dla danej wady,
  • rozciąganie mięśni nadmiernie przykurczonych i skracanie nadmiernie rozciągniętych,
  • zwiększenie zakresu ruchu w stawach,
  • profilaktyka otyłości.

Programowanie (Bee-Bot, Genibot)

Bee-Bot – nauczycielki grupy I
Genibot – nauczycielki grupy II
zajęcia wplatane w codzienny tok pracy

Programowanie z wykorzystaniem Bee- Botów i Genibotów – to zajęcia wplatane w cykl pracy nauczycieli, rozpoczynamy w II semestrze 2021 roku.
Bee -Bot
Nauka która bawi dzieci – programowanie ruchu pszczół Bee-Bot na trasie pozwala łączyć rozrywkę z różnymi działaniami edukacyjnymi. Za pomocą gładkiego kwadratu pad pszczoły rozwija wiedzę dzieci na temat kolorów, zwierząt, pór roku lub ich umiejętności matematycznych i wiele więcej! Bee-Bot to narzędzie dydaktyczne nadające się do rozwoju logicznego myślenia, orientacji przestrzennej, planowania oraz praktycznego uczenia się podstaw programowania. Praca z pszczołą wspiera również drobne zdolności motoryczne i wzmacnia koncentrację uwagi dziecka. Zajęcia z wykorzystaniem robotów Bee-Bot są dedykowane dla naszych dzieci z grupy „Aniołków”.

Genibot to niezwykle uniwersalny, wyposażony w wiele funkcji robot edukacyjny do nauki programowania. Otwiera dzieciom drzwi do świata nowoczesnych technologii i edukacji w nurcie STEAM (science, technology, engineering, art, maths). Zachęca do eksperymentowania i poszukiwania kreatywnych rozwiązań.
Praca z robotem, to ogromne korzyści dla dziecka, świetna zabawa, która rozwija miękkie kompetencje takie jak: logiczne, algorytmiczne myślenie czy zadaniowe podejście do stawianych problemów. Zajęcia z wykorzystaniem robotów Geni-Bot są dedykowane dla naszych dzieci z grupy „Słoneczka”.

Wolontariat

Opiekun:
mgr Agnieszka Kula
mgr Małgorzata Borowicz

Na co dzień nasze Przedszkole zapewnia dzieciom radosny rozwój, wychowanie w wartościach chrześcijańskich, profesjonalną opiekę i edukację. Poprzez Przedszkolne Koło Caritas, nasze przedszkolaki pogłębiają również naukę miłości do bliźniego, wrażliwości na potrzeby innych i wielu wartości, które zaprocentują w przyszłości. Chcemy rozbudzać w nich dobro i zainteresowanie drugim człowiekiem.
Czasem pada pytanie czy nie jest za wcześnie, aby proponować małym dzieciom wolontariat. Tak na prawdę nie ma dobrego momentu, żeby rozpocząć naukę szacunku i spoglądania na ludzi ubogich. Dobrze jest robić to od samego początku. Nie wymagamy, aby przedszkolaki potrafiły wyjaśniać trudne pojęcia. Pragniemy, by przez konkretne działanie uczyły się wyrażać troskę i miłość, uczymy ich spoglądania poza siebie, aby dostrzegały drugiego człowieka. Dzieci podchodzą do tego z dużym entuzjazmem i radością. Mają olbrzymią chęć włączania się w przeróżne inicjatywy.
Koło jest organizacją dziecięcą wspieraną przez rodziców i opiekunów, działającą na terenie Przedszkola pod nadzorem Dyrekcji, włączającą się w działalność charytatywną, opiekuńczą i wychowawczą prowadzoną przez Caritas Poznań.
Patronem naszego Przedszkolnego Koła Caritas jest św. Marcin.

LogoSensoryka i Laboratorium Bystrego Przedszkolaka

mgr Natalia Goślińska
mgr Małgorzata Borowicz

LogoSensoryka© to zajęcia, w których uczestniczą wszystkie dzieci z naszego przedszkola.
Zajęcia te oparte są na angażowaniu zmysłów, małej motoryki oraz aparatu mowy dziecka. Są to trzy wiodące elementy każdego spotkania. Każdą zabawę sensoryczną wzbogacamy o wyrażenia dźwiękonaśladowcze, wierszyk, piosenkę, rymowankę. W ten sposób zapraszamy uczestników do wciągającego, niezwykle ciekawego świata zmysłów, manipulowania, doświadczania oraz mowy i komunikacji. Dzieci podczas zajęć robią to, co lubią najbardziej – doświadczają, jednocześnie wzbogacają słownictwo, uczą się koncentracji uwagi, komunikują się oraz nawiązują wspaniałą więź z rówieśnikami i opiekunami poprzez wspólną zabawę.

Każde spotkanie to prawdziwa kopalnia pomysłów na zabawy z Maluchami, wspierające ich rozwój. Rodzice w prosty sposób mogą korzystać z tych inspiracji w domu, a ich kompetencja i możliwości są kluczowe dla prawidłowego rozwoju Dzieci.

Labolatorium Bystrego Przedszkolaka to warsztaty dla wszystkich dzieci podczas których wykonujemy różne eksperymenty, prowadzimy prace badawcze.

Dzieci w wieku przedszkolnym cechuje ogromna ciekawość świata. To właśnie w tym wieku jest najlepszy moment na pokazanie im, jak fascynujący i ciekawy może być świat wokół nas. To najlepszy czas na naukę przez zabawę, albo… zabawę nauką.

Przedszkolaki chętnie biorą udział w zajęciach naukowych. Tu poznają pojęcia z chemii, fizyki czy biologii, mogą wykazać się swoimi umiejętnościami i skomentować wynik, a co najważniejsze świetnie się przy tym bawią.

Warsztaty kreatywne

mgr Małgorzata Borowicz
mgr Aneta Pawłowska
mgr Natalia Goślińska
mgr Agnieszka Kula
mgr Monika Bąk
zajęcia wplatane w codzienny tok pracy

Organizujemy między innymi warsztaty plastyczne, kulinarne, muzyczne, warsztaty promujące bezpieczeństwo i zdrowie. Nasze zajęcia to nie tylko miłe i kreatywne spędzanie czasu, możliwość realizacji różnorodnych pomysłów artystycznych i ogrom pozytywnych emocji, ale także rozwijanie zdolności i cech osobowościowych, przydatnych później w szkole oraz w dorosłym życiu.

 Proponujemy spotkania z różnymi kulturami świata albo naukami ścisłymi w formie warsztatów. Taka aktywność pomaga rozbudzać w dziecku zainteresowanie różnymi dyscyplinami.

Pedagogika Freblowska

Nauczycielki poszczególnych grup

zajęcia wplatane w codzienny tok pracy

Program Dar Zabawy Froebla powstał z troski o naturalny rozwój dziecka, o przywrócenie wartości zabawie, zabawkom i całej istocie dzieciństwa. Szczególny nacisk położony jest na aktywność zabawową w procesie poznawania przez dziecko świata. Zabawa, będąca wrodzoną potrzebą, jest główną formą aktywności dziecka i nie powinna być kierowana przez nauczyciela ani ograniczana, a bardzo dyskretnie i rozsądnie nadzorowana. Dzieci powinny czuć się bezpieczne fizycznie i psychicznie. Najważniejszą częścią programu Dar Zabawy są zabawy edukacyjne, których zadaniem jest podkreślenie wspólnoty dorosłych i dzieci oraz wykorzystanie do tych zabaw tzw. darów, czyli przedmiotów, które w pełni służą rozwojowi dziecka. Program Dar Zabawy umożliwia: promowanie uczenia się przez zabawę, rozwijanie myślenia matematycznego i orientacji przestrzennej u dzieci, odkrywanie świata przez badanie przyrody i jej darów, uczenie sie w naturalnym środowisku, stymulowanie rozwoju zdolności twórczych w toku prac ręcznych, takich jak: modelowanie, wyplatanie, wyszywanie, stemplowanie, itp., pobudzanie zainteresowania czytaniem i pisaniem w inspirującym kontakcie z literaturą, w toku zabaw ruchowych i prac ręcznych, praca prowadzona moze być w języku polskim i angielskim, organizowanie współpracy w grupie w atmosferze wolności i kreatywności.

Tańce Taneczno - rytmiczne - Zumba

mgr Anna Świątek

W trakcie zajęć dzieci poznają elementy tańca Zumba, a także formy improwizacji, zabawy integracyjne i zadania muzyczne.

Cele zajęć tanecznych w naszym przedszkolu to:

  • kształcenie i rozwijanie sprawności i świadomości ruchowej u dziecka
  • zaspokajanie naturalnej potrzeby ruchu dziecka
  • poznawanie przez dziecko indywidualnych możliwości ruchowych oraz sposobów ich wykorzystania w ruchu tanecznym
  • rozwijanie i doskonalenie sprawności fizycznej, zwiększanie elastyczności i siły mięśni dzieci
  • kształcenie estetyki ruchu i koordynacji ruchowej
  • regulowanie napięć i rozluźnień mięśni, wyrabianie orientacji przestrzenno – ruchowej
  • kształcenie wyobraźni i pamięci ruchowej
  • ciągły kontakt z muzyką – lepsze jej rozumienie, umiejętność słuchania i przeżywania

Zajęcia sportowe z Akademią Reissa

mgr Dariusz Dębski
zajęcia dodatkowe dla chętnych

Zajęcia z Akademią Reissa.
Ruch jest jednym z najważniejszych elementów w psychomotorycznym rozwoju naszych pociech. Uprawianie sportu wzmacnia ciało, uczy wytrwałości i pokory, dodaje pewności siebie, hartuje i wycisza a dodatkowo sprawia dzieciom przyjemność i uczy zdrowej rywalizacji. Zajęcia sportowe zapoznają dzieci z ruchem fizycznym oraz wyrabiają prawidłowe nawyki związane z ruchem.

Balet

mgr Paulina Strzelczyk
zajęcia dodatkowe dla chętnych

W trakcie zajęć dzieci poznają w formie zabawowej elementy baletu, a także formy improwizacji, zabawy integracyjne i zadania muzyczne.

Cele zajęć tanecznych w naszym przedszkolu to:

  • kształcenie i rozwijanie sprawności i świadomości ruchowej u dziecka
  • zaspokajanie naturalnej potrzeby ruchu dziecka
  • poznawanie przez dziecko indywidualnych możliwości ruchowych oraz sposobów ich wykorzystania w ruchu tanecznym
  • rozwijanie i doskonalenie sprawności fizycznej, zwiększanie elastyczności i siły mięśni dzieci
  • kształcenie estetyki ruchu i koordynacji ruchowej
  • regulowanie napięć i rozluźnień mięśni, wyrabianie orientacji przestrzenno – ruchowej
  • kształcenie wyobraźni i pamięci ruchowej
  • ciągły kontakt z muzyką – lepsze jej rozumienie, umiejętność słuchania i przeżywania