Słoneczka
Do naszej grupy uczęszczają dzieci 5 i 6 letnie.
Chętnie podejmujemy różnorodne działania organizowane przez nauczycielki. Słoneczka dbają o ład i porządek w sali. Pobyt w przedszkolu, nowe koleżanki i koledzy to dobra okazja do nauki tolerancji, poszanowania praw innych. Sytuacje okazjonalne, propozycje dzieci, spacery, wycieczki, sprzyjają rozwijaniu zainteresowań. Po śniadaniu, gdy umyjemy ząbki, zaczynamy nasze zajęcia. Najbardziej lubimy: rysować, układać, spacerować, śpiewać i tańczyć. W liczeniu też jesteśmy dobrzy. Ćwiczymy swoją sprawność na zajęciach ruchowych i w ogrodzie przedszkolnym. Chętnie układamy puzzle i konstruujemy budowle z różnorodnych klocków. Przyjemnie jest chodzić do przedszkola, gdzie jest dużo dzieci i zawsze robimy coś ciekawego, czegoś nowego się dowiadujemy.

Co próbujemy osiągnąć, do czego zmierzamy w czasie zabaw i zajęć w grupie starszej:
- rozwijamy mowę, myślenie, spostrzegawczość, słuch fonematyczny
- doskonalimy umiejętności samoobsługowe, sprawność manualną i fizyczną
- poznajemy podstawowe prawa moralne np. nie czyń drugiemu, co Tobie nie miłe…
- poznajemy liczby i cyfry
- bierzemy udział w bardziej złożonych zabawach dydaktycznych
- wykonujemy prace plastyczne różnymi technikami
- wiele rozmawiamy o otaczającym nas świecie
- uczymy się zgodnego współżycia i współdziałania w grupie
- chętnie uczestniczymy w zajęciach dodatkowych
Nauczycielki:
mgr Natalia Goślińska
mgr Paula Frąckowiak
Pomoc nauczyciela:
Anna Brych
Informacje dla rodziców grupa SŁONECZKA
miesiąc maj
Tydzień pierwszy
Temat: Mieszkamy w Europie
W tym tygodniu dzieci:
− wskażą na mapie Polskę
− poznają literę ż, Ż
− poznają globus – model Ziemi
− określą, na jakim kontynencie leży Polska
− rozwiążą krzyżówkę
− nauczą się powitań w wybranych językach
− ułożą z rozsypanki literowej nazwy wybranych państw europejskich oraz nazwę kontynentu – Europa
− wysłuchają i nauczą się piosenki Europa i ja
− poznają ciekawostki o wybranych krajach europejskich
− wysłuchają hymnu Polski i hymnu UE
− poznają walutę polską
− poznają flagi państw europejskich
− wykonają pracę plastyczną Podróż po Europie – Big Ben, Londyn
Tydzień drugi
Temat: Łąka w maju
W tym tygodniu dzieci:
− wysłuchają opowiadania Barbary Szelągowskiej Zagadkowe zaginięcie
− rozwiążą zagadki o mieszkańcach łąki
− wypowiedzą się swobodnie na temat obrazka przedstawiającego łąkę wiosną
− rozpoznają i nazwą mieszkańców łąki
− poznają cykle rozwojowe żaby i motyla
− będą ćwiczyć tworzenie par
− wysłuchają i nauczą się piosenki Wiosna na łące
− wykonają proste witraże z kolorowego kartonu i bibuły niekarbowanej
− ocenią wartość logiczną zdań
− złożą w całość obrazki zwierząt z łąki
− poznają znaczenie barwy ochronnej na przykładzie motyli
− wymienią przedstawicieli owadów
− aktywnie wysłuchają muzyki Antonia Vivaldiego
− wykonają pracę plastyczną W rodzinie owadów
− wykonają pracę plastyczną Złota Kaczka
Tydzień trzeci
Temat: Nowinki ze świata zwierząt
W tym tygodniu dzieci:
− wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej Portrety zwierząt
− wypowiedzą się na temat zwierząt hodowlanych i zwierząt egzotycznych
− poznają wybrane powiedzenia i przysłowia, których bohaterami są zwierzęta
− ułożą zagadki o zwierzętach
− wyjaśnią pojęcia: zwierzęta domowe, zwierzęta egzotyczne
− rozpoznają zwierzęta wiejskie po ich głosach
− będą naśladować głosy zwierząt z wiejskiego podwórka
− wysłuchają i nauczą się piosenki Spotkanie zwierząt
− nazwą zwierzęta w poszczególnych rodzinach
− nazwą domy zwierząt
− określą, jakie produkty pochodzą od zwierząt i co z nich powstaje
− wykonają twarożki smakowe
− posłuchają ciekawostek o zwierzętach egzotycznych
− wykonają gazetkę tematyczną dotyczącą zwierząt egzotycznych
− wymienią charakterystyczne cechy zwierząt
− podadzą przeciwieństwa wymienionych wyrazów
− ułożą historyjkę obrazkową
− wykonają pracę plastyczną Świecąca żabnica
Tydzień czwarty
Temat: Nasi kochani rodzice
W tym tygodniu dzieci:
− wysłuchają opowiadania Barbary Szelągowskiej Moi rodzice
− zrobią puzzle
− rozwiążą zagadki związane z rodziną
− ułożą wypowiedzenia z rozsypanki wyrazowej według wzoru (5-latki)
− ułożą wypowiedzenia z rozsypanki wyrazowej (6-latki)
− wypowiedzą się na temat członków swojej rodziny
− wypowiedzą się na temat czasu spędzanego z rodzicami
− porównają masę przedmiotów
− poznają wygląd i sposób działania wagi szalkowej (6-latki)
− podają cechy mamy i taty
− dowiedzą się, jak nakrywamy do stołu
− będą doskonalić umiejętność liczenia
− przygotują poczęstunek dla rodziców
− wysłuchają i nauczą się piosenki Życzenia dla mamy i taty
− wezmą udział w uroczystości z okazji Dnia Matki i Dnia Ojca
− wykonają pracę plastyczną Prezenty dla rodziców
Piosenka:
Arka Noego – Mama Królowa
Mama czuwa Mama wie
Czego każde dziecko chce
Mama kocha Mama wie najlepiej
Czego mi brakuje
Czego potrzebuje
Mama kocha Mama wie najlepiej
Nie potrzebne Mamie
Brylanty złoto i korona
Ona piękna jest bez tego
I Błogosławiona
Można Ciebie namalować
Można o Tobie śpiewać
Bo Ty jesteś najpiękniejsza
Bo Ty jesteś Królowa Nieba
Mama czuwa Mama wie
Czego każde dziecko chce
Mama kocha Mama wie najlepiej
Czego mi brakuje
Czego potrzebuje
Mama kocha Mama wie najlepiej
Nie potrzebne Mamie
Brylanty złoto i korona
Ona piękna jest bez tego
I Błogosławiona
Można Ciebie namalować
Można o Tobie śpiewać
Bo Ty jesteś najpiękniejsza
Bo Ty jesteś Królowa Nieba
Arka Noego – Dobrze,że jesteś
Bywaja takie dni od rana chodzę zły
Co wtedy byłoby gdyby nie Ty
Dobrze że Ciebie mam dobrze że Ciebie znam
Dobrze że nie jestem sam
Znowu pomagasz mi dodajesz mega sił
Kiedy odwaga nie domaga
Bywaja takie dni kiedy brakuje sił
Ty znowu mi pomagasz
Dobrze że Ciebie Tato mam
Dobrze że nie jestem sam
Dobrze że Ciebie Tato mam
Dobrze że nie jestem sam
Jesteś potrzebny mi bez Ciebie trudno żyć
Kto mi pomoże gdy upadnę
Nie puszczaj nigdy mnie bez Ciebie jest mi źle
Ja wołam Ciebie ratuj mnie
Dobrze że Ciebie Tato mam
Dobrze że nie jestem sam
Dobrze że Ciebie Tato mam
Dobrze że nie jestem sam
Dobrze że Ciebie Tato mam
Dobrze że nie jestem sam
Dobrze że Ciebie Tato mam
Dobrze że nie jestem sam
Dobrze że nie jestem sam
Dobrze że jesteś
Dobrze że jesteś
Dobrze że Ciebie mam
Dobrze że Ciebie Tato mam
Dobrze że nie jestem sam
Dobrze że Ciebie Tato mam
Dobrze że nie jestem sam
Dobrze że Ciebie Tato mam
Dobrze że nie jestem sam
Dobrze że Ciebie Tato mam
Dobrze że nie jestem sam
Wiersz:
Kochana mamo, kochany tato,
jak dobrze, że was mam!
Dziś wasze święto, swoje serduszko
i sto buziaków wam dam.
Mocno się do was przytulę
i podziękuję wam
za waszą miłość i troskę.
Tak bardzo kocham was!
Zamierzania wychowawczo-dydaktyczne na miesiąc kwiecień:
Tydzień pierwszy
Temat: Cuda i dziwy
W tym tygodniu dzieci:
− wysłuchają opowiadania Barbary Szelągowskiej Pola i Leon w krainie gwiazd
− poznają postać Mikołaja Kopernika oraz dawnych i obecnych sposobów prowadzenia obserwacji
− poznają literę ł, Ł
− wyjaśnią pojęcie gwiazdozbiór
− poznają kulisty model zemi – globus
− wezmą udział w zabawie badawczej Jak powstaje dzień i noc
− obejrzą książki związane z kosmosem
− wysłuchają i nauczą się piosenki Kosmiczne wirowanie
− nazwą kolejne planety Układu Słonecznego
− odkryją zapis cyfrowy liczby 9
− wysłuchają ciekawostek na temat Księżyca
− użyją słowa rakieta w różnych znaczeniach
− wykonają pracę plastyczną Rakieta
Tydzień drugi
Temat: Wkrótce Wielkanoc
W tym tygodniu dzieci:
− wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej Pisanki, kraszanki…
− posegregują obrazki związane ze świętami Bożego Narodzenia i z Wielkanocą
− poznają literę j, J
− wyjaśnią różnicę między pisanką a kraszanką
− utrwalą określanie położenia przedmiotów w przestrzeni
− omówią wygląd kartek wielkanocnych
− wysłuchają i nauczą się piosenki Koszyczek dobrych życzeń
− poznają budowę jajka
− rozpoznają podczas zabawy badawczej jajko surowe i ugotowane
− ozdobią pisanki zgodnie z tekstem wiersza
− wysieją w doniczkach lub skrzynkach owies i rzeżuchę
− odkryją zapis cyfrowy liczby 10
− symbolicznie podzielą się kawałkami jajka ugotowanego na twardo
− wykonają pracę plastyczną Śmigus-dyngus
Tydzień trzeci
Temat: Mali strażnicy przyrody
W tym tygodniu dzieci:
− wysłuchają opowiadania Małgorzaty Skrobacz Spotkanie z małym czarodziejem
− porównają wygląd drzew iglastych i liściastych
− poznają literę f, F
− podadzą skojarzenia do słowa las
− omówią części drzewa
− dowiedzą się, gdzie jest powietrze i jak oczyścić wodę podczas zabaw
− rozpoznają, czym zanieczyszczamy powietrze
− wysłuchają i nauczą się piosenki Nasza błękitna planeta
− wypowiedzą się, jak zachować się w lesie
− poznają pojęcie recykling
− posegregują odpady do odpowiednich koszy
− posprzątają plac przedszkolny
− wyjaśnią, dlaczego trzeba chronić kwiaty
− wykonają pracę plastyczną Chrońmy kwiaty – krokus
Tydzień czwarty
Temat: Mieszkam w Polsce
W tym tygodniu dzieci:
− wysłuchają opowiadania Barbary Szelągowskiej Konkurs i spełnione marzenie
− będą uczestniczyć w zabawach konstrukcyjnych w małych zespołach
− rozpoznają na ilustracjach i widokówkach swoją miejscowość
− poznają literę h, H
− wymyślą nowe nazwy ulic pochodzące od nazw owoców
− porównają wygląd domów dawniej i dziś
− wyjaśnią pochodzenie nazwy stolicy Polski
− wysłuchają i nauczą się piosenki Nasza ojczyzna
− wykonają herb warszawskiej Syrenki
− omówią położenie geograficzne Polski i jej symbole narodowe
− wysłuchają nagrania hymnu państwowego w pozycji na baczność
− ułożą kompozycje z figur geometrycznych
− stworzą kolekcje i nadadzą im nazwy
Piosenka:
„Wiosna idzie przez świat” J. Hilchen
Ku-ku, ku-ku!
Precz zimo zła!
Już bociek leci,
cieszą się dzieci.
Wiosna, wiosna
idzie przez świat.
Ku-ku, ku-ku!
Już kwitnie sad!
W gałązkach drzewa
już ptaszek śpiewa.
Wiosna, wiosna
idzie przez świat.
Ku-ku, ku-ku!
Już ciepły wiatr.
Zatańczmy w koło,
bo nam wesoło.
Wiosna, wiosna
idzie przez świat.
Wiersz
Słuchanie wiersza: „Rakieta” B. Lewandowskiej
Kolejami, samolotem
dobrze jeździ się po świecie,
ale ja wciąż marzę o tym,
by pilotem być w rakiecie.
Stoi pojazd mój przed bramą…
Ja po srebrnych wchodzę schodkach.
-Do widzenia, tato, mamo!
Dziwów sto po drodze spotkam.
I w godzinę – albo krócej –
Księżyc, gwiazdy w krąg objadę…
I na ziemię potem wrócę,
aby w domu zjeść obiadek.