Słoneczka
Do naszej grupy uczęszczają dzieci 5 i 6 letnie.
Chętnie podejmujemy różnorodne działania organizowane przez nauczycielki. Słoneczka dbają o ład i porządek w sali. Pobyt w przedszkolu, nowe koleżanki i koledzy to dobra okazja do nauki tolerancji, poszanowania praw innych. Sytuacje okazjonalne, propozycje dzieci, spacery, wycieczki, sprzyjają rozwijaniu zainteresowań. Po śniadaniu, gdy umyjemy ząbki, zaczynamy nasze zajęcia. Najbardziej lubimy: rysować, układać, spacerować, śpiewać i tańczyć. W liczeniu też jesteśmy dobrzy. Ćwiczymy swoją sprawność na zajęciach ruchowych i w ogrodzie przedszkolnym. Chętnie układamy puzzle i konstruujemy budowle z różnorodnych klocków. Przyjemnie jest chodzić do przedszkola, gdzie jest dużo dzieci i zawsze robimy coś ciekawego, czegoś nowego się dowiadujemy.
Co próbujemy osiągnąć, do czego zmierzamy w czasie zabaw i zajęć w grupie starszej:
- rozwijamy mowę, myślenie, spostrzegawczość, słuch fonematyczny
- doskonalimy umiejętności samoobsługowe, sprawność manualną i fizyczną
- poznajemy podstawowe prawa moralne np. nie czyń drugiemu, co Tobie nie miłe…
- poznajemy liczby i cyfry
- bierzemy udział w bardziej złożonych zabawach dydaktycznych
- wykonujemy prace plastyczne różnymi technikami
- wiele rozmawiamy o otaczającym nas świecie
- uczymy się zgodnego współżycia i współdziałania w grupie
- chętnie uczestniczymy w zajęciach dodatkowych
Nauczycielki:
mgr Paula Frąckowiak
mgr Aldona Tuszyńska
mgr Agnieszka Kula
mgr Grażyna Skupińska- Fromm – nauczyciel współorganizujący
Pomoc nauczyciela:
Violetta Szymanowska
Tematy kompleksowe na miesiąc LUTY
Tydzień I: „Wszystko jest muzyką”
Tydzień II: „Pod ziemią, pod wodą”
Tydzień III: „W kosmosie”
Tydzień IV: „Prehistoryczny świat”
Wybrane zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne na miesiąc luty:
- rozpoznawanie i utrwalenie źródeł pochodzenia dźwięków, rozwijanie percepcji słuchowej, kształtowanie wrażliwości na dźwięki; zapoznanie z instrumentami muzycznymi i ich klasyfikacją ze względu na źródło dźwięku,
- zapoznanie z naturalnymi zasobami Ziemi, zapoznanie z budową wulkanu, rozwijanie zdolności i umiejętności plastyczno-technicznych,
- utrwalenie pojęć „kosmos” i „Układ Słoneczny”, poszerzenie wiedzy na temat ruchu obrotowego Ziemi,
- zainteresowanie historią, zapoznanie z pojęciem archeolog, paleontolog, kustosz, kształtowanie postawy szacunku wobec tego, co przeszłe,
- poznanie kształtu liter: n, N; p, P; w, W; j, J, zachęcanie do nauki czytania, doskonalenie słuchu fonematycznego, dokonywania analizy sylabowej i głoskowej, rozwijanie sprawności manualnej,
- rozpoznawanie i pisanie liczby 10, ćwiczenie aspektu kardynalnego i porządkowego liczby 10, rozwijanie umiejętności przeliczania, doskonalenie układania rytmów; poznanie znaku „=”
Piosenka na LUTY:
Kosmiczny taniec
- Kosmos to scena, a na tej scenie
Tańczą planety, trwa przedstawienie.
Osiem z nich tworzy Układ Słoneczny.
Ziemia wiruje krokiem tanecznym.
Ref.: Glob nasz błękitny, planeta Ziemia
To dom dla zwierząt, roślin i ludzi.
W całym kosmosie lepszego nie ma,
Tutaj co rano Słońce nas budzi.
- Merkury, Wenus, a za nią Ziemia,
Mars, olbrzym Jowisz, Saturn w pierścieniach,
Uran niebieski Neptun na końcu
Wciąż krążą w tańcu swym wokół Słońca.
- A wokół Ziemi jak baletnica
Toczy się srebrna kula Księżyca.
Choć czasem możesz dostrzec w oddali
Tylko część jego – jasny rogalik.
Wiersz na LUTY
Pan Astronom mówi o Słońcu (Wanda Chotomska)
Dlaczego Słońce świeci?
To jasne jest od razu,
Jeśli się wie, że Słońce
To wielka kula gazów.
Te gazy wciąż się tłoczą,
Te gazy wciąż są w ruchu
I żarzą się, i prażą
W słonecznym wielkim brzuchu.
Słońce to kula gazów,
To gwiazda rozżarzona,
Stąd właśnie płynie światło,
Stąd płynie ciepło do nas.
Popatrzcie naokoło:
To wszystko, co widzicie –
Świat roślin, ludzi, zwierząt –
Słońcu zawdzięcza życie.